Pedagogija Šifra: 317202 | 8 ESPB

Opšte informacije
Nivo studija:
Godina studija: 1
Semestar/Trimestar: 1
Uslov:
Cilj: Cilj predmeta jeste ovladavanje osnovnim znanjima iz oblasti pedagogije, razvijanje pedagoškog mišljenja, stavova i vrednosti, bogaćenje i razvijanje pedagoškog rečnika i podsticanje istraživačkog odnosa prema pedagoškoj teoriji i praksi.
Ishod: Ovladanost osnovnim znanjima iz oblasti pedagogije. Razvijeno pedagoško mišljenje. Objedinjeno teorijsko i praktično pedagoško znanje. Razvijen aktivan, istraživački pristup prema pedagoškoj delatnosti.
Sadržaj predmeta
Teorijska nastava:
  1. Pedagogija - nauka i studijska disciplina - Predmet i zadaci pedagogije. Konstituisanje i razvoj pedagogije. Sistem pedagoških disciplina. Odnos pedagogije i drugih nauka. Savremeni pedagoški pravci i sistemi. Odnos pedagoške teorije i vaspitne prakse.
  2. Epistemološko-metodološke osnove pedagogije - Različiti metodološki pristupi u pedagogiji. Istraživanje u funkciji profesionalnog razvoja. Nastavnik kao istraživač.
  3. Osnovi teorije vaspitanja - Pojam, značaj i pojavni oblici vaspitanja. Karakteristike vaspitanja. Mogućnosti i granice vaspitanja. Vaspitanje, obrazovanje i nastava.
  4. Pedagoška teleologija – Pojam i pedagoške funkcije cilja vaspitanja. Determinante ciljeva vaspitanja. Obrazovni standardi i ishodi. Konkretizacija cilja i zadataka vaspitanja. Komponente vaspitnog delovanja: intelektualno, moralno, estetsko i fizičko vaspitanje.
  5. Opšte metode i principi vaspitanja - Opšte metode i sredstva vaspitanja. Subjekatski položaj učenika u vaspitno-obrazovnom procesu. Socijalizacija i individualizacija. Princip humanizma i demokratičnosti. Princip jedinstvenog delovanja činilaca vaspitanja.
  6. Učesnici vaspitnog procesa - Nastavnik i učenik u tradicionalnoj i savremenoj školi. Autonomija učenika u vaspitno-obrazovnom procesu. Značaj i osobenosti nastavničkog poziva. Nastavnik kao faktor vaspitnog rada. Odlike nastavničkog poziva. Profesionalne funkcije nastavnika. Nastavnik u funkciji razrednog starešine.
  7. Vaspitanje i kultura - Kultura obrazovanja. Vaspitni koncept budućih nastavnika. Vaspitanje u porodici, školi, društvenoj sredini. Značaj porodice kao činioca sistema vaspitanja. Roditelj kao vaspitač. Vaspitni značaj sredstava masovne komunikacije.
  8. Savremeni problemi obrazovanja - Vaspitanje za demokratiju. Pedagogija slobodnog vremena. Ekologija i formiranje ekološke kulture. Ekološko obrazovanje i vaspitanje. Obrazovanje informacione ere. Celoživotno učenje.
  9. Pedagog u školi. Saradnja nastavnika i pedagoga. Pedagoško-instruktivni i savetodavni rad.
  10. Sistem vaspitanja i obrazovanja - Pojam i funkcija sistema vaspitanja i obrazovanja. Osnovni činioci sistema vaspitanja. Koordinacija faktora vaspitnog delovanja. Škola kao vaspitno-obrazovna institucija. Struktura vaspitno-obrazovne delatnosti škole.
  11. Pedagoško obrazovanje i kompetencije nastavnika. Savremeni ciljevi obrazovanja nastavnika. Uloga i značaj pedagoškog obrazovanja nastavnika. Pedagoški stavovi i vrednosne orijentacija nastavnika. Pedagoški aspekti profesionalnog identiteta nastavnika.
Praktična nastava:
Literatura
  1. Mandić, P., Radovanović, I. i Mandić, D. (2000). Uvod u opštu i informatičku pedagogiju. Beograd: Učiteljski fakultet.
  2. Trnavac, N. i Đorđević, J. (2013). Pedagogija. Beograd: Naučna knjiga.
  3. Radovanović, I., Mrvoš, I. i Đuković, A. (2017). Praktikum iz pedagogije. Beograd: Visoka škola elektrotehnike i računarstva strukovnih studija.
Broj časova aktivne nastave (nedeljno)
Predavanja: 4
Vežbe: 3
Drugi oblici nastave: 0
Ocena znanja (maksimalan broj poena 100)
Predispitne obaveze
Poeni
aktivnosti u toku predavanja
5
aktivnosti na laboratorijskim vežbama
5
seminarski rad
20
kolokvijum
20
Završni ispit
Poeni
Pismeni ispit
20
Usmeni ispit
30